lørdag 6. juni 2009

lørdag 6 juni, klokken 0821

Heia :)

Jeg reiste nedover til Geneve den 2 juli og skal arbeide her nede frem til den 17 juni. Følg mitt opphold og les mer om hva, hvorfor og hvordan på:

http://ilo.konferansen-2009.blogspot.com

Lizzie :)

mandag 1. juni 2009

Heia

Sitter i sofakroken etter en fantastisk pinse :) for et vær,strålende sol og vindstille. Alle tre guttene på besøk + Katrine og Ferdinand :)
Det har vært spist god mat, både på hytta, Rivierane og på brygga i Tønsberg, det har vært kjørt båt, vannski, brett, ring osv. osv. :)
Vi har satt opp huskestativ så nå kan gullgutten huske og kose seg :)
Så vendte vi nesen hjemover og jeg begynte å pakke for 16 dager i Geneve og ILO-arbeid. Jammen ikke helt enkelt å vite hva en skal ha med seg, men kofferten har fylt seg opp og nå har jeg bare disse tuklete skoene igjen :) finken sprette, jeg var sikker på at nå etter å ha vært flink i tre uker, at nå skulle en kunne få skikkelig sko på bena igjen :) det gikk ikke så alledeles strålende, men uansett sko eller ei, Geneve here I come :)
Ikke minst også spennende med sluttinnspurten av meklingen i kommunesektoren og pensjon, pensjon, pensjon. tro meg jeg skal nok følge tett på her også :)
I tillegg begynner Spekter oppgjøret på fredagen, så det er som vanlig nok å følge med i og holde orden på :)

fredag 29. mai 2009

Heia :)

I går var det styremøte i Helse Sør-Øst RHF hele dagen og nå har vi kommet til
fredagen før pinse :) og 4 dager til avreise ILO-konferansen og Geneve ...

En god start på dagen i dag, foten min er såååå mye bedre :) tjo, hei, så fikk jeg "overfalt" doktoren min før han viste at legekontoret var åpnet og fikk resepter på allergimedisinene mine, for deretter å kjøre til Asker og toget til Oslo.

Etter dagens jobbdont skal jeg nedover til Rivieraen må vite :)

En riktig god Pinse til dere alle :=)

torsdag 28. mai 2009

Hovedstyret på Oslo S

Delte ut brosjyrer og plaster til de reisende onsdag ettermiddag

Etter en lang natt med mekling tok Deltas hovedstyre onsdag ettermiddag en pause for å dele ut plaster og brosjyrer på Oslo S. Deltas karakteristiske blå jakker kunne bli sett over hele sentralbanestasjonen.

- Vi la oss i 4-tiden og møttes igjen i dag tidlig. Samtidig bruker vi tiden til ting som dette, sier hovedstyremedlem Mari Røe.

På Oslo S delte 5-6 medlemmer fra hovedstyret ut både brosjyrer, plaster og sukkertøy for å synliggjøre Delta for Oslos befokning.

- Målet er å rekruttere medlemmer, og for å gjøre det må vi fortelle hva vi står for og ikke minst tydeliggjøre hvem vi er for, forklarer Arnstein Wækre, hovedstyremedlem fra region 2.
Ny meklingsfrist er onsdag 3. juni kl. 24.00 27. mai 2009
Meklingsfristen i oppgjørene i stat og kommune er nå satt til onsdag 3. juni kl. 24.00.

onsdag 27. mai 2009

Forhandlingene pågår nå

Nå er forhandlingene i gang igjen. Klokken 10 i dag tidlig møttes partene hos arbeids- og inkluderingsminister Dag Terje Andersen for å løse den største nøtta i årets lønnsforhandlinger i stat og kommune - pensjonsspørsmålet.

Partene er uenige om det meste i forhandlingene. Statens tilbud om en påslagsmodell for tjenestepensjon på toppen av den nye folketrygden ble samstemmig avvist av både LO, YS, Akademikerne og Unio.

Arbeidstakerne står samlet
De fire hovedsammenslutningene, LO, YS, Unio og Akademikerne krever på sin side at offentlig ansatte med 30 års opptjeningstid skal være sikret en pensjon på 66 prosent av sluttlønna når de er 65 år. Staten på den andre siden skal gå inn for en påslagsmodell som gjør at det lønner seg å stå i jobb lengst mulig.

Forbundene står også i dag samlet bak sine krav. Morten Øye i LO stat mener at det er helt nødvendig at statsråd Dag Terje Andersen nå er direkte involvert i forhandlingene.

Må løse gordisk knute
- Det har vært en god tjenestepensjon, og det skal fortsatt være en god tjenestepensjon, sier statsråd Andersen til NRK.

Utfordningen nå er å få tilpasset bruttopensjonsordningen (66 prosent av sluttlønna) til den moderniserte folketrygden, der avtalefestet pensjon (AFP) og fleksibel pensjonsordning i folketrygden gjør at offentlig ansatte har mulighet til å førtidspensjonere seg som 62-åringer.

Problemet er at en 66-prosentsordning kombinert med 30 års opptjeningstid ikke gir insitament for folk til å stå lenge i jobb, slik staten ser det.

Ny meklingsfrist går ut klokka 24.00 i natt. Det betyr at en storstreik kan være et faktum fra i morgen tidlig

tirsdag 26. mai 2009

Fare for storstreik i offentlig sektor onsdag morgen
26. mai 2009 -
Dersom vi ikke kommer til enighet med Staten, KS og Oslo Kommune om en offentlig tjenestepensjonsordning både YS, LO, Unio og Akademikerne er fornøyd med blir det storstreik i offentlig sektor, sier Gunn Olander, leder i YS-Kommune. En eventuell streik vil tre i kraft ved arbeidstidens begynnelse i morgen tidlig onsdag 27. mai.

Den viktigste saken i årets oppgjør er å komme til enighet om en tilpasset offentlig tjenestepensjon.

- Nå bør Staten og KS kjenne sin besøkelsestid. Bare få timer før meklingsfristen går ut venter vi fortsatt på et tilsvar på det felles kravet vårt om en modifisert brutto tjenestepensjonsordning, sier Olander.

Meklingsfristen går ut ved midnatt, tirsdag 26. mai. Meklingen foregår hos Riksmeklingsmannen i Grensen nr. 3 og hos KS.

YS, LO, Unio og Akademikerne står samlet bak følgende krav til ny pensjonsordning:

- En fleksibel, brutto tjenestepensjonsordning.

- Fleksibiliteten gjennomføres slik at ny folketrygd, sammen med tjenestepensjon, gir incentiver til å stå lenger i arbeid. Arbeidsinntekt og pensjon skal kunne kombineres uten at det fører til avkorting i pensjonen.

- Tjenestepensjonsordningen gjøres gjeldende for alle med 20 prosent stilling eller mer.

- Det kreves at pensjonsnivået for 62-åringer i tidligpensjonsordningene skal være minst like god som i dagens AFP-ordning.

- Det må ikke bli vanskeligere å kvalifisere til hel tidligpensjon ved 62 år enn hva tilfellet er med dagens AFP-ordning.

- Fra 65 år skal det garanteres alderspensjon på minst 66 prosent av sluttlønn opp til 12 ganger grunnbeløpet i folketrygden ved 30 års opptjening.

- Særaldersgrensene sikres og videreføres med dagens ytelsesnivå.
heia :)

Denne uken startet Delta kampanjen, STORBY 2009, hvor vi setter Delta på kartet i Oslo byen, følg med på www.delta.no :)

I perioden 25. mai til 12. juni vil Delta sette farge på hovedstaden. I disse 3 ukene vil kampanjen ”Storby 09” føre til at Delta blir en enda sterkere merkevare i Oslo. Kampanjen omfatter både en stor grad av synliggjøring i bybildet, rekruttering av nye medlemmer og en rekke arbeidsplassbesøk.

Mange Bydeler og foretak vil i løpet av perioden få besøk av Delta og Deltas representanter. Først og fremst for å hilse på våre egne medlemmer, men også for å treffe de mange uorganiserte.

Delta Storby 09 skal sørge for at ansatte, både Oslo kommune, de store sykehusene og enkelte private områder/foretak skal få oppleve at 2009 blir hovedstadens Delta-år.

Tirsdag 19. mai gikk startskuddet med kickoff på Vika Konferansesenter og med en strålende opplagt Ingebrigt Steen Jensen som inspirator.

Delta – på parti med medlemmene.


Jepp, nå er vi i meklingsinnspurten i Pensjonsskampen. Skal opparbeiderettigheter for offentlig ansatte fornyes eller foringes ? det blir spennende timer fremover.
Alle hovedsammenslutninger står pr. nå sterkt i sammen om felles sak, så får vi se hva meklingsmann og ikke minst regjering har å gi !
Mange gode kollegaer gjør en kjempejobb i å forberede alle eventualiteter og det er vaslet streikeuttak over hele landet.
følg med på www.delta.no :

Jeg skal i dag i Forhandlingsmøte nå klokken 1400, Hovedstyremøte klokken 1600, følging av mekling til meklinsslutt, døgnvakt :), deretter er der forberedelser til styremøte i Helse Sør-Øst RHF, som avholdes på torsdagen, 0900 - 1800, i Helse Sør-øst RHF sine lokaler på Grev Wedels plass.

Tisdag 2. juni reiser jeg til Geneve og ILO-konferansen, følg med på bloggen min
ilo-konferansen-2009, hvor jeg vil prøve hver dag å fortelle litt om opplevelsen.

Nå er toget fremme i oslo byen og jeg får pakke sammen og "krykke" opp mot Brugata.
Klarte for to uker siden å " falle ned fra en fortauskant" jepp spenstig ikke sant, men det resulterte i et skikkelig overtråkk, mye vondt og krykkegåing :)
Nå heldigvis mye bedre :)

mandag 20. april 2009

mandag 20 april-09

Heia lenge siden sist ja :) nå har endelig mye av snøen forsvunnet og en kan kjenne på kroppen at det er tidlig vår og en deilig tid står foran oss.
Sitter i dag på Gardermoen sammen med gode kollegaer fra hele landet, allregional samling for KTV/kvo. Nyttig og trivelig :)
Gullgutten Ferdinand har blitt 10 måneder og er selvfølgelig den mest sjarmerende og utrolige lille gutt en bestemor bare kan ønske seg :)

mandag 26. januar 2009

mandag 26 januar

Ny dag, nye muligheter, tidlig på`n, klokken 0715

Robert og jeg innover med toget, sesjonsdag for sønnen og fortaksmøte med helseministeren for mamman... Tid for foretaksprotokoll og bestilling fra dep. til de regfionale helsefortakene, og i dag er det helse Sør-Øst RHF sin tur.

lørdag 24. januar 2009

Det sner, det sner, fidelibom :)


lørdag 24. januar, klokken 1940

Tre fine dager med YS spekter tillitsvalgte og ansatte, gode diskusjoner, gode innlegg og trivelig samvær vel overstått :)

Det har kommet STORE mengder med sne og det laver ned, vi snakker mengder ja : )
Nå inne og godt oppe i sofaen, leser styresaker til Hovedstyremøte i Delta og NPSS, Nasjonalt program for Stab.-og støtte papirer og sånn ellers litt div..

Forsatt fin lørdagskveld til dere alle :)

onsdag 21. januar 2009

Tariffkonferanse YS spekter

I dag er det tid for årets første tariffkonferane. YS spekter skal samles og diskutere temaer som tariff 2008 til tariff 2009, erfaringer, utfordringer og muligheter. Vi vil få innspill fra arbeidsgiverforeningen Spekter og sikkert en spennende debatter. Temaet offentlige tjenestepensjoner blir selvfølgelig også en viktig tema på konferansen :) det er bare å brette opp ermene :)

fredag 16. januar 2009

Fredag 16. januar, Oslo dag

Hatt problemer med å få opp portalen, men er nå i kontakt med sykehuspartner, så det er det håp i løpet av dagen, ellers er det å få i gang arenaer for tillitsvalgte.
I regionen, Helse Sør-Øst RHF, er det allerede satt i gang store prosesser og omstillinger, fisjon og fusjon, og våre tillitsvalgte trenger å få passende/aktuelle fora for diskusjon og debatter. Det er derfor behov av at noen får og tar ansvar og innkaller aktuelle tillitsvalgte til møte hvor de felles kan bli enig om hvordan Delta kan stille sin kompetanse og faglighet til rådighet til beste for oss alle i disse utfordrende tider :)

Snart weekend, kos dere alle :)

onsdag 14. januar 2009

onsdag 14 januar :) Asger og jeg hatt møte med YS tillitsvalgte i Oslo :)
Godt oppmøte, godt møte, masse innspill,spørsmål og utfordringer, en travel og utfordrende hverdag å være tillitsvalgt i spesialisthelsetjenesten. Viktig å spille sammen om det kan vi kan samles og enes om :)
Vi klargjør oss for valg, i flere roller. VALGTID, jepp det er valgtid :)

tirsdag 13. januar 2009

Nytt år, 2009, Nye muligheter :) og litt om gullgutten til Bestemor, Ferdinand










Hei og hei, long time seeing :) har vært lite flink å "blogge", men nytt år, nye muligheter :) jeg må bare først fortelle fjorårets absolutte høydepunkt :) den 16 juli kom Gullgutten, Ferdinand, til verden :) Bestemors store stolthet :) Et lite mirakel som sjarmerer, fyller et bestemor hjerte med stolthet og selvfølgelig triller bestemor rundt fingeren :) just puur glede :) og dere trenger ikke være redd, jeg skal nå passe på at dere får opptil flere bilder å glede dere sammen med meg over :) her kommer første "lille skrytealbum" :)



Så sommeren 2008 hadde en ny liten krabat i fokus og det var deilig å være så priviligert at en kunne være i nærheten :)

Høsten har vært spennende, utfordrende og utrolig travel. Sammen med gode venner hadde vi en fabelaktig tur til Ølfestivalen i Munchen, skikkelig trøkk og trivelig, ut på tur med gode venner skaper gode minner og felleskap,

I jobbsammenheng har det vært forholdsvis mye både i Delta og i Helse Sør-øst, det har vært jobbet tett og mye i hele høst og det er nå vedtatt sykehusområder og 1. januar var Oslo Universitetssykhus, OUS, bestående av tidligere Rikshospitalet, Ullevår og AKer, en sannhet og til sommeren får vi Vest Viken HF, tidligere avd. Kongsberg av Blefjell Sykehus, Ringerike, Asker og Bærum Sykehus og Sykehuset Buskerud. Er du mer interessert gå inn på www.helse-sorost.no

I Delta har vi hatt valg for de neste 4 år, tenker at vi har fått en særdeles god politiskledelse og jeg er glad for å fått fornyet tilllit i styret fra egen region og gleder meg til å videreføre og ikke minst gyve løs på oppgavene..
Les gjerne mer om Delta på www.delta.no