Forhandlingene pågår nå
Nå er forhandlingene i gang igjen. Klokken 10 i dag tidlig møttes partene hos arbeids- og inkluderingsminister Dag Terje Andersen for å løse den største nøtta i årets lønnsforhandlinger i stat og kommune - pensjonsspørsmålet.
Partene er uenige om det meste i forhandlingene. Statens tilbud om en påslagsmodell for tjenestepensjon på toppen av den nye folketrygden ble samstemmig avvist av både LO, YS, Akademikerne og Unio.
Arbeidstakerne står samlet
De fire hovedsammenslutningene, LO, YS, Unio og Akademikerne krever på sin side at offentlig ansatte med 30 års opptjeningstid skal være sikret en pensjon på 66 prosent av sluttlønna når de er 65 år. Staten på den andre siden skal gå inn for en påslagsmodell som gjør at det lønner seg å stå i jobb lengst mulig.
Forbundene står også i dag samlet bak sine krav. Morten Øye i LO stat mener at det er helt nødvendig at statsråd Dag Terje Andersen nå er direkte involvert i forhandlingene.
Må løse gordisk knute
- Det har vært en god tjenestepensjon, og det skal fortsatt være en god tjenestepensjon, sier statsråd Andersen til NRK.
Utfordningen nå er å få tilpasset bruttopensjonsordningen (66 prosent av sluttlønna) til den moderniserte folketrygden, der avtalefestet pensjon (AFP) og fleksibel pensjonsordning i folketrygden gjør at offentlig ansatte har mulighet til å førtidspensjonere seg som 62-åringer.
Problemet er at en 66-prosentsordning kombinert med 30 års opptjeningstid ikke gir insitament for folk til å stå lenge i jobb, slik staten ser det.
Ny meklingsfrist går ut klokka 24.00 i natt. Det betyr at en storstreik kan være et faktum fra i morgen tidlig
onsdag 27. mai 2009
Abonner på:
Legg inn kommentarer (Atom)
Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar