Fare for storstreik i offentlig sektor onsdag morgen
26. mai 2009 -
Dersom vi ikke kommer til enighet med Staten, KS og Oslo Kommune om en offentlig tjenestepensjonsordning både YS, LO, Unio og Akademikerne er fornøyd med blir det storstreik i offentlig sektor, sier Gunn Olander, leder i YS-Kommune. En eventuell streik vil tre i kraft ved arbeidstidens begynnelse i morgen tidlig onsdag 27. mai.
Den viktigste saken i årets oppgjør er å komme til enighet om en tilpasset offentlig tjenestepensjon.
- Nå bør Staten og KS kjenne sin besøkelsestid. Bare få timer før meklingsfristen går ut venter vi fortsatt på et tilsvar på det felles kravet vårt om en modifisert brutto tjenestepensjonsordning, sier Olander.
Meklingsfristen går ut ved midnatt, tirsdag 26. mai. Meklingen foregår hos Riksmeklingsmannen i Grensen nr. 3 og hos KS.
YS, LO, Unio og Akademikerne står samlet bak følgende krav til ny pensjonsordning:
- En fleksibel, brutto tjenestepensjonsordning.
- Fleksibiliteten gjennomføres slik at ny folketrygd, sammen med tjenestepensjon, gir incentiver til å stå lenger i arbeid. Arbeidsinntekt og pensjon skal kunne kombineres uten at det fører til avkorting i pensjonen.
- Tjenestepensjonsordningen gjøres gjeldende for alle med 20 prosent stilling eller mer.
- Det kreves at pensjonsnivået for 62-åringer i tidligpensjonsordningene skal være minst like god som i dagens AFP-ordning.
- Det må ikke bli vanskeligere å kvalifisere til hel tidligpensjon ved 62 år enn hva tilfellet er med dagens AFP-ordning.
- Fra 65 år skal det garanteres alderspensjon på minst 66 prosent av sluttlønn opp til 12 ganger grunnbeløpet i folketrygden ved 30 års opptjening.
- Særaldersgrensene sikres og videreføres med dagens ytelsesnivå.
tirsdag 26. mai 2009
Abonner på:
Legg inn kommentarer (Atom)
Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar