lørdag 6. juni 2009

lørdag 6 juni, klokken 0821

Heia :)

Jeg reiste nedover til Geneve den 2 juli og skal arbeide her nede frem til den 17 juni. Følg mitt opphold og les mer om hva, hvorfor og hvordan på:

http://ilo.konferansen-2009.blogspot.com

Lizzie :)

mandag 1. juni 2009

Heia

Sitter i sofakroken etter en fantastisk pinse :) for et vær,strålende sol og vindstille. Alle tre guttene på besøk + Katrine og Ferdinand :)
Det har vært spist god mat, både på hytta, Rivierane og på brygga i Tønsberg, det har vært kjørt båt, vannski, brett, ring osv. osv. :)
Vi har satt opp huskestativ så nå kan gullgutten huske og kose seg :)
Så vendte vi nesen hjemover og jeg begynte å pakke for 16 dager i Geneve og ILO-arbeid. Jammen ikke helt enkelt å vite hva en skal ha med seg, men kofferten har fylt seg opp og nå har jeg bare disse tuklete skoene igjen :) finken sprette, jeg var sikker på at nå etter å ha vært flink i tre uker, at nå skulle en kunne få skikkelig sko på bena igjen :) det gikk ikke så alledeles strålende, men uansett sko eller ei, Geneve here I come :)
Ikke minst også spennende med sluttinnspurten av meklingen i kommunesektoren og pensjon, pensjon, pensjon. tro meg jeg skal nok følge tett på her også :)
I tillegg begynner Spekter oppgjøret på fredagen, så det er som vanlig nok å følge med i og holde orden på :)

fredag 29. mai 2009

Heia :)

I går var det styremøte i Helse Sør-Øst RHF hele dagen og nå har vi kommet til
fredagen før pinse :) og 4 dager til avreise ILO-konferansen og Geneve ...

En god start på dagen i dag, foten min er såååå mye bedre :) tjo, hei, så fikk jeg "overfalt" doktoren min før han viste at legekontoret var åpnet og fikk resepter på allergimedisinene mine, for deretter å kjøre til Asker og toget til Oslo.

Etter dagens jobbdont skal jeg nedover til Rivieraen må vite :)

En riktig god Pinse til dere alle :=)

torsdag 28. mai 2009

Hovedstyret på Oslo S

Delte ut brosjyrer og plaster til de reisende onsdag ettermiddag

Etter en lang natt med mekling tok Deltas hovedstyre onsdag ettermiddag en pause for å dele ut plaster og brosjyrer på Oslo S. Deltas karakteristiske blå jakker kunne bli sett over hele sentralbanestasjonen.

- Vi la oss i 4-tiden og møttes igjen i dag tidlig. Samtidig bruker vi tiden til ting som dette, sier hovedstyremedlem Mari Røe.

På Oslo S delte 5-6 medlemmer fra hovedstyret ut både brosjyrer, plaster og sukkertøy for å synliggjøre Delta for Oslos befokning.

- Målet er å rekruttere medlemmer, og for å gjøre det må vi fortelle hva vi står for og ikke minst tydeliggjøre hvem vi er for, forklarer Arnstein Wækre, hovedstyremedlem fra region 2.
Ny meklingsfrist er onsdag 3. juni kl. 24.00 27. mai 2009
Meklingsfristen i oppgjørene i stat og kommune er nå satt til onsdag 3. juni kl. 24.00.

onsdag 27. mai 2009

Forhandlingene pågår nå

Nå er forhandlingene i gang igjen. Klokken 10 i dag tidlig møttes partene hos arbeids- og inkluderingsminister Dag Terje Andersen for å løse den største nøtta i årets lønnsforhandlinger i stat og kommune - pensjonsspørsmålet.

Partene er uenige om det meste i forhandlingene. Statens tilbud om en påslagsmodell for tjenestepensjon på toppen av den nye folketrygden ble samstemmig avvist av både LO, YS, Akademikerne og Unio.

Arbeidstakerne står samlet
De fire hovedsammenslutningene, LO, YS, Unio og Akademikerne krever på sin side at offentlig ansatte med 30 års opptjeningstid skal være sikret en pensjon på 66 prosent av sluttlønna når de er 65 år. Staten på den andre siden skal gå inn for en påslagsmodell som gjør at det lønner seg å stå i jobb lengst mulig.

Forbundene står også i dag samlet bak sine krav. Morten Øye i LO stat mener at det er helt nødvendig at statsråd Dag Terje Andersen nå er direkte involvert i forhandlingene.

Må løse gordisk knute
- Det har vært en god tjenestepensjon, og det skal fortsatt være en god tjenestepensjon, sier statsråd Andersen til NRK.

Utfordningen nå er å få tilpasset bruttopensjonsordningen (66 prosent av sluttlønna) til den moderniserte folketrygden, der avtalefestet pensjon (AFP) og fleksibel pensjonsordning i folketrygden gjør at offentlig ansatte har mulighet til å førtidspensjonere seg som 62-åringer.

Problemet er at en 66-prosentsordning kombinert med 30 års opptjeningstid ikke gir insitament for folk til å stå lenge i jobb, slik staten ser det.

Ny meklingsfrist går ut klokka 24.00 i natt. Det betyr at en storstreik kan være et faktum fra i morgen tidlig

tirsdag 26. mai 2009

Fare for storstreik i offentlig sektor onsdag morgen
26. mai 2009 -
Dersom vi ikke kommer til enighet med Staten, KS og Oslo Kommune om en offentlig tjenestepensjonsordning både YS, LO, Unio og Akademikerne er fornøyd med blir det storstreik i offentlig sektor, sier Gunn Olander, leder i YS-Kommune. En eventuell streik vil tre i kraft ved arbeidstidens begynnelse i morgen tidlig onsdag 27. mai.

Den viktigste saken i årets oppgjør er å komme til enighet om en tilpasset offentlig tjenestepensjon.

- Nå bør Staten og KS kjenne sin besøkelsestid. Bare få timer før meklingsfristen går ut venter vi fortsatt på et tilsvar på det felles kravet vårt om en modifisert brutto tjenestepensjonsordning, sier Olander.

Meklingsfristen går ut ved midnatt, tirsdag 26. mai. Meklingen foregår hos Riksmeklingsmannen i Grensen nr. 3 og hos KS.

YS, LO, Unio og Akademikerne står samlet bak følgende krav til ny pensjonsordning:

- En fleksibel, brutto tjenestepensjonsordning.

- Fleksibiliteten gjennomføres slik at ny folketrygd, sammen med tjenestepensjon, gir incentiver til å stå lenger i arbeid. Arbeidsinntekt og pensjon skal kunne kombineres uten at det fører til avkorting i pensjonen.

- Tjenestepensjonsordningen gjøres gjeldende for alle med 20 prosent stilling eller mer.

- Det kreves at pensjonsnivået for 62-åringer i tidligpensjonsordningene skal være minst like god som i dagens AFP-ordning.

- Det må ikke bli vanskeligere å kvalifisere til hel tidligpensjon ved 62 år enn hva tilfellet er med dagens AFP-ordning.

- Fra 65 år skal det garanteres alderspensjon på minst 66 prosent av sluttlønn opp til 12 ganger grunnbeløpet i folketrygden ved 30 års opptjening.

- Særaldersgrensene sikres og videreføres med dagens ytelsesnivå.