fredag 29. mai 2009

Heia :)

I går var det styremøte i Helse Sør-Øst RHF hele dagen og nå har vi kommet til
fredagen før pinse :) og 4 dager til avreise ILO-konferansen og Geneve ...

En god start på dagen i dag, foten min er såååå mye bedre :) tjo, hei, så fikk jeg "overfalt" doktoren min før han viste at legekontoret var åpnet og fikk resepter på allergimedisinene mine, for deretter å kjøre til Asker og toget til Oslo.

Etter dagens jobbdont skal jeg nedover til Rivieraen må vite :)

En riktig god Pinse til dere alle :=)

torsdag 28. mai 2009

Hovedstyret på Oslo S

Delte ut brosjyrer og plaster til de reisende onsdag ettermiddag

Etter en lang natt med mekling tok Deltas hovedstyre onsdag ettermiddag en pause for å dele ut plaster og brosjyrer på Oslo S. Deltas karakteristiske blå jakker kunne bli sett over hele sentralbanestasjonen.

- Vi la oss i 4-tiden og møttes igjen i dag tidlig. Samtidig bruker vi tiden til ting som dette, sier hovedstyremedlem Mari Røe.

På Oslo S delte 5-6 medlemmer fra hovedstyret ut både brosjyrer, plaster og sukkertøy for å synliggjøre Delta for Oslos befokning.

- Målet er å rekruttere medlemmer, og for å gjøre det må vi fortelle hva vi står for og ikke minst tydeliggjøre hvem vi er for, forklarer Arnstein Wækre, hovedstyremedlem fra region 2.
Ny meklingsfrist er onsdag 3. juni kl. 24.00 27. mai 2009
Meklingsfristen i oppgjørene i stat og kommune er nå satt til onsdag 3. juni kl. 24.00.

onsdag 27. mai 2009

Forhandlingene pågår nå

Nå er forhandlingene i gang igjen. Klokken 10 i dag tidlig møttes partene hos arbeids- og inkluderingsminister Dag Terje Andersen for å løse den største nøtta i årets lønnsforhandlinger i stat og kommune - pensjonsspørsmålet.

Partene er uenige om det meste i forhandlingene. Statens tilbud om en påslagsmodell for tjenestepensjon på toppen av den nye folketrygden ble samstemmig avvist av både LO, YS, Akademikerne og Unio.

Arbeidstakerne står samlet
De fire hovedsammenslutningene, LO, YS, Unio og Akademikerne krever på sin side at offentlig ansatte med 30 års opptjeningstid skal være sikret en pensjon på 66 prosent av sluttlønna når de er 65 år. Staten på den andre siden skal gå inn for en påslagsmodell som gjør at det lønner seg å stå i jobb lengst mulig.

Forbundene står også i dag samlet bak sine krav. Morten Øye i LO stat mener at det er helt nødvendig at statsråd Dag Terje Andersen nå er direkte involvert i forhandlingene.

Må løse gordisk knute
- Det har vært en god tjenestepensjon, og det skal fortsatt være en god tjenestepensjon, sier statsråd Andersen til NRK.

Utfordningen nå er å få tilpasset bruttopensjonsordningen (66 prosent av sluttlønna) til den moderniserte folketrygden, der avtalefestet pensjon (AFP) og fleksibel pensjonsordning i folketrygden gjør at offentlig ansatte har mulighet til å førtidspensjonere seg som 62-åringer.

Problemet er at en 66-prosentsordning kombinert med 30 års opptjeningstid ikke gir insitament for folk til å stå lenge i jobb, slik staten ser det.

Ny meklingsfrist går ut klokka 24.00 i natt. Det betyr at en storstreik kan være et faktum fra i morgen tidlig

tirsdag 26. mai 2009

Fare for storstreik i offentlig sektor onsdag morgen
26. mai 2009 -
Dersom vi ikke kommer til enighet med Staten, KS og Oslo Kommune om en offentlig tjenestepensjonsordning både YS, LO, Unio og Akademikerne er fornøyd med blir det storstreik i offentlig sektor, sier Gunn Olander, leder i YS-Kommune. En eventuell streik vil tre i kraft ved arbeidstidens begynnelse i morgen tidlig onsdag 27. mai.

Den viktigste saken i årets oppgjør er å komme til enighet om en tilpasset offentlig tjenestepensjon.

- Nå bør Staten og KS kjenne sin besøkelsestid. Bare få timer før meklingsfristen går ut venter vi fortsatt på et tilsvar på det felles kravet vårt om en modifisert brutto tjenestepensjonsordning, sier Olander.

Meklingsfristen går ut ved midnatt, tirsdag 26. mai. Meklingen foregår hos Riksmeklingsmannen i Grensen nr. 3 og hos KS.

YS, LO, Unio og Akademikerne står samlet bak følgende krav til ny pensjonsordning:

- En fleksibel, brutto tjenestepensjonsordning.

- Fleksibiliteten gjennomføres slik at ny folketrygd, sammen med tjenestepensjon, gir incentiver til å stå lenger i arbeid. Arbeidsinntekt og pensjon skal kunne kombineres uten at det fører til avkorting i pensjonen.

- Tjenestepensjonsordningen gjøres gjeldende for alle med 20 prosent stilling eller mer.

- Det kreves at pensjonsnivået for 62-åringer i tidligpensjonsordningene skal være minst like god som i dagens AFP-ordning.

- Det må ikke bli vanskeligere å kvalifisere til hel tidligpensjon ved 62 år enn hva tilfellet er med dagens AFP-ordning.

- Fra 65 år skal det garanteres alderspensjon på minst 66 prosent av sluttlønn opp til 12 ganger grunnbeløpet i folketrygden ved 30 års opptjening.

- Særaldersgrensene sikres og videreføres med dagens ytelsesnivå.
heia :)

Denne uken startet Delta kampanjen, STORBY 2009, hvor vi setter Delta på kartet i Oslo byen, følg med på www.delta.no :)

I perioden 25. mai til 12. juni vil Delta sette farge på hovedstaden. I disse 3 ukene vil kampanjen ”Storby 09” føre til at Delta blir en enda sterkere merkevare i Oslo. Kampanjen omfatter både en stor grad av synliggjøring i bybildet, rekruttering av nye medlemmer og en rekke arbeidsplassbesøk.

Mange Bydeler og foretak vil i løpet av perioden få besøk av Delta og Deltas representanter. Først og fremst for å hilse på våre egne medlemmer, men også for å treffe de mange uorganiserte.

Delta Storby 09 skal sørge for at ansatte, både Oslo kommune, de store sykehusene og enkelte private områder/foretak skal få oppleve at 2009 blir hovedstadens Delta-år.

Tirsdag 19. mai gikk startskuddet med kickoff på Vika Konferansesenter og med en strålende opplagt Ingebrigt Steen Jensen som inspirator.

Delta – på parti med medlemmene.


Jepp, nå er vi i meklingsinnspurten i Pensjonsskampen. Skal opparbeiderettigheter for offentlig ansatte fornyes eller foringes ? det blir spennende timer fremover.
Alle hovedsammenslutninger står pr. nå sterkt i sammen om felles sak, så får vi se hva meklingsmann og ikke minst regjering har å gi !
Mange gode kollegaer gjør en kjempejobb i å forberede alle eventualiteter og det er vaslet streikeuttak over hele landet.
følg med på www.delta.no :

Jeg skal i dag i Forhandlingsmøte nå klokken 1400, Hovedstyremøte klokken 1600, følging av mekling til meklinsslutt, døgnvakt :), deretter er der forberedelser til styremøte i Helse Sør-Øst RHF, som avholdes på torsdagen, 0900 - 1800, i Helse Sør-øst RHF sine lokaler på Grev Wedels plass.

Tisdag 2. juni reiser jeg til Geneve og ILO-konferansen, følg med på bloggen min
ilo-konferansen-2009, hvor jeg vil prøve hver dag å fortelle litt om opplevelsen.

Nå er toget fremme i oslo byen og jeg får pakke sammen og "krykke" opp mot Brugata.
Klarte for to uker siden å " falle ned fra en fortauskant" jepp spenstig ikke sant, men det resulterte i et skikkelig overtråkk, mye vondt og krykkegåing :)
Nå heldigvis mye bedre :)